fredag 8 oktober 2010

Svar på tal 1

Svenne Brundin har hört av sig, angående detta inlägg. Instämmer, jag och övriga publiken har inte alltid samma humor (har hänt att jag själv suttit och lyssnat förvånat på en komiker medan resten av salen vridit sig av skratt, Fredrik T. Olsson har den effekten på mig till exempel), men det jag skrev i det ovan länkade inlägget var faktiskt ett citat av en annan komiker som gjorde reklam för kvällen (tror han var konferencier). Helt sant, checka in Facebook.

Nu ska jag på konferens!

3 kommentarer:

Anders sa...

Svar på tal till svar på tal till länkade inlägg...
Detta är ju jättekul, på sitt eget lilla vis.
Jag vet inte riktigt om du menar allvar med inlägget eller skojar.
Trots allt så har jag ju förväxlat när du varit allvarlig som skämt förut som tex. när du mailade Klas och Mig i Bungy Comedy och undrade om du kunde få blommor på scen, uppträda i balklänning och ha ditt namn med på Bugyaffischen. Då trodde vi det var Petra Mede som drev med oss. I denna blogg vet jag dock att det är du så jag skall försöka förklara Svens inlägg.
När han skrev att du måste lära dig förstå humor så var det inte ett ett påhopp på din person utan att du inte förstod det humoristiska och absurda i hur man kan se det som en merit att vara "känd från Alingsås-dagen, bollhavet på IKEA m.m." och skriva det på Affischen när andra komiker skriver att de varit med i TV eller Radio.
Det skulle vara lika absurt och rolig om du hade skrivit "Känd från Bungy Comedy & KCCC i Märsta" på affischen, även om du personligen skulle menade det fullt ut.
Sven menade inte så.
För övrigt har Fredrik T. Olsson sk. "Funny Bones", dvs. det spelar inte så stor roll vad han säger, han ÄR rolig. Detta är något som inte går att studera sig till.
Humor är svårt men kör så det ryker!
MvH
Anders

Jana Haha sa...

Åh himmel! :) Nej, det är inte humor att referera till bollhavet. Det kan vi direkt fastställa som referensram. Folk du känner personligen skulle kanske fnissa lite åt det om du sa så, men annars är det inte ett dugg kul av det enkla skälet att detta saknar en oväntad punchline, och där skulle jag hävda att DET är något man måste förstå. Kul med funny bones, men jag lyssnar faktiskt på vad komikerna säger och reagerar inte lika mycket på deras mimik och kroppshållning som ju adderar ca 70 % rolighetsfaktor till det personen säger. Så när Olsson säger att ett tåg hänger sig och måste startas upp med ctrl-alt-del viker jag mig inte dubbel av skratt, jag observerar den skrattande publiken med intresse. Och Anders, balklänningen var bara en realitycheck ;)

Anders sa...

Lycka till.