fredag 7 maj 2010

På The liffey

Bilder från gårdagens uppträdande på The Liffey
i Stockholm. Notera de nakna kvinnorna på ömse sidor som också lyssnade intresserat:






Det var en jättemysig publik som verkligen kom för att ha roligt (trillade alltså inte in bara för att se vad stand-up är), varav 30% är stammisar, kunde värden Pete Taggart avslöja. Pete jämförde faktiskt inträdet med priset för en hyrd DVD, men en show live går förstås inte att jämföra ens med HD-TV och 3D-glasögon i dagsläget. Och på tal om biljetter - Jakob Öqvist har faktiskt ett erbjudande på sin hemsida just nu: "Boka inom 10 minuter, så får du 20% mer humor för pengarna". Undrar om erbjudandet bygger på någon typ av exponentiell tillväxt? För då kan jag vänta lite till och få ut 9 000% mer humor om några dagar...

Men åter till The Liffey. Vi var fem komiker den kvällen - James McKie (huh?)*, Stephan Ahlgren (hitkörd från Gävle), Sara Andersson (känd från P3) och jag som uppträdde, och så Christopher Papastefanou (huh?) som nätverkade med Pete och agerade paparazzi tills kameran la av (läs: tog ett par bilder). Vi började riktigt sent den kvällen, så det fanns gott om tid till att diskutera om Kristoffer Appelqvist är Sveriges svar på Eddie Izzard**, hur ofta det händer att komiker oberoende av varandra skämtar om exakt samma sak och vem som är bäst komikercoach. Enligt diskussionen är det Isak Jansson - han som tillsammans med Sara Ilar, Adel Faqih och Pontus Ströbaek driver klubben/lobbyn Mitt i smeten.

Och HURRA. Jag kan improvisera - på ENGELSKA!


* precis. Jag visste inte heller vem det var. Skämt åsido - det finns drygt 400 komiker bara i Sverige, och tills jag lärt känna dom alla är "huh" en ganska exakt reaktion och beskrivning i ett - i alla fall hos dom människor som jag sedan entusiastiskt berättar "vem du vem jag träffade?" för.
** här lade några av oss in veto. Sverige har inget svar på Eddie Izzard.

Inga kommentarer: